ROUTES

میانبرهای کمکی تاریخچه در Shell

یکسری متغیرها و میانبرها در shell لینوکس هست که کار کردن باهاش رو خیلی ساده‌تر و باحال‌تر میکنه. این میانبرها همه با ! شروع میشن. یکسری از پرکاربردترین‌هاش رو اینجا میزارم.

متغیرهای کمکی

فرض کنید دستور قبلی که در ترمینال زدیم دستور du -h directory/example.rb بوده. با توجه به این دستور، یک مثال نوشتم و خروجی هر کدوم از متغیرهای کمکی در جدول زیر نمایش داده شده:

متغیر توضیحات نمونه خروجی
!! فراخوانی دستور قبل sudo !! sudo du -h directory/example.rb
!* هر چیزی غیر از نام دستور قبل - -h directory/example.rb
!:n جدا کردن قسمت n ام !:1 -h
!$ یا $_ آخرین قسمت دستور قبل، معمولا path !$ directory/example.rb
!$:h قسمت اول path دستور قبل !$:h directory
!$:t قسمت آخر path دستور قبل !$:t example.rb
!$:r path بدون پسوند پرونده !$:r directory/example
!$:t:r قسمت آخر path بدون پسوند پرونده !$:t:r example
!$:t:e نمایش فقط پسوند !$:t:e rb

نکته: یک توضیح در مورد دستورهایی که با !$ شروع میشن: می‌تونید به جای !$ از !:n استفاده کنید. مثلا در دستور نمونه ما path در قسمت دوم است. پس تمامی موارد بالا با !:2 هم کار میکنه. همیشه ممکنه path آخرین قسمت دستور نباشه! :)

کجا استفاده میشن؟

معمولا وقتی در دستور بعدی میخواهید به دستور قبلی ارجاع کنین و نمی‌خواید همه چیز رو دوباره تایپ کنید. مثلا اگر یادتون میره جلوی دستور بزنید sudo می‌تونید تو دستور بعد به جای تایپ کردن همه چیز فقط بنویسین sudo !!. یا اینکه در دستور بعد میخواین pathای که در دستور قبلی دادید رو دوباره استفاده کنید، یک راه‌اش اینه که کپی کنید و راه دیگه اینه که مثلا vim $_. راحت‌تر نیست؟

تفاوت Bash و Zsh

تنها تفاوت اینه که Bash بلافاصله دستور رو اجرا میکنه ولی Zsh دستور رو فقط نمایش میده. برای اینکه Bash هم خودش اجرا نکنه از :p استفاده کنید تا فقط نمایش داده بشه. مثلا: sudo !!:p. در کل اگه Bash استفاده می‌کنید برید زودتر Zsh استفاده کنید :D

اصلاح دستور قبل

فرض کنید در یک دستور غلط املایی دارین. مثلا du -h examlpe.rb. برای اصلاح‌اش کافیه دستور زیر رو بزنید:

^examlpe^example

shell دستور اصلاح شده رو نمایش میده.